Karel Jan Voogd

Doortastende groeiversneller

06 53 36 09 60

Stefco Klaver

Flexibele doelzoeker

06 53 76 13 83

KOM IN MIJN WEB!

KOM IN MIJN WEB!

Geplaatst op 15-09-2016 door Karel Jan

Eén van de voordelen van de herfst is dat de spinnewebben weer glorieus hun plek innemen in nevel en opkomend zonlicht. Dat begint dit jaar vroeg. En wij hebben er vanmorgen vol bewondering bij staan kijken. Verbluffend, wát een bouwsel!

En we waren onder de indruk toen we wat gingen nadenken over het proces dat aan dit kunstwerk vooraf ging. Immers, we kijken hier naar het resultaat. Maar daar is nogal wat aan vooraf gegaan. De spin heeft in zijn hoofd een doel gesteld. Wij vermoeden dat hij zijn plek tussen de heesters strategisch gekozen heeft – zijn instinct wijst hem de weg. Vervolgens heeft hij zijn materiaal verzameld. Enig nadenken leerde dat hij het zonder teamleden afkon. En vervolgens ging hij aan de slag.

Wij weten niet of je wel eens hebt gekeken als een spin zijn web bouwt. Dit is imposant. Bedrijvig als een mier, gestructureerd als een nestbouwende meerkoet, doelgericht als een jagende leeuw, vasthoudend als een pindadoppende aap – we noemen maar een paar eigenschappen die de spin inzet bij zijn onverstoorbare arbeid. Het resultaat mag er zijn: sterk als superlijm (loop er met je hoofd maar eens in), geraffineerd en ragfijn, met een bijzondere flexibiliteit in een sterke structuur.

Heerlijk om te zien. En heerlijk om mee te maken, hetzij in de natuur, hetzij in onze dagelijkse praktijk. Geef ons organisaties met een verlangen, met een doel, met een plan, met verscheidenheid in competenties, met doorzettingsvermogen, creativiteit en flexibiliteit – en we worden gelukkig. En ja, we worden ook gelukkig als een organisatie met één van deze dingen in de slag wil, stappen wil zetten en wil ontwikkelen. De Architecten bouwen immers elke dag aan een mooier perspectief van organisaties.

Even terug naar het web. Dat is natuurlijk nog maar het resultaat! Het is niet eens het doel! Het web dient namelijk om eten te vangen. Dus we kunnen de verborgen boodschap van deze blog net zo goed onthullen: kom in het web van de Architecten van Geluk.

Op onregelmatige momenten (misschien wel eens per week) kun je hier de belevenissen, opinie en verbazing van de Architecten van Geluk lezen.

1. creativiteit als norm

we leggen de lat hoog. geen standaardoplossing, geen generieke aanpak, geen uniforme methoden. maar elke keer op zoek naar vernieuwing. naar originaliteit. naar verrassing. omdat voor onze klanten alleen het beste goed genoeg is. dus niet dat wat we bij een andere klant al hebben gedaan

2. moed moet

we adviseren met lef. brengen ook de minder leuke boodschap. durven stappen te zetten die verder gaan. we vragen veel van onze klanten. we delen veel van onszelf uit. omdat puur, eerlijk en echt zijn moed vergt. maar we kunnen niet anders.

3. empathie als kerncompetentie

we leven ons in. niet als trucje, maar echt. we vreten ons in in de problematiek. maar in de mensen vreten we ons niet in. want de zorg voor de mens achter de klant vreet aan ons. mensen zijn voor ons waardevol. zinvol. de essentie van het bestaan. en dus zijn we diep bij ze betrokken. om hen te helpen te worden wie ze zijn

4. omarmen van de ambivalentie

er is niet één waarheid. en dus kijken wij altijd van een andere kant naar de werkelijkheid. omdat de caleidoscoop elke keer een ander perspectief geeft. om een nieuw blikveld toe te voegen. om zo onze nieuwsgierigheid een plek te geven.

5. conversatie als productiefactor

we zijn verbaal vaardig. brengen de essentie adequaat onder woorden. we raken mensen. wat we zeggen is raak. we weten onze klanten in beweging te krijgen. om hen te verbinden met hun nieuwe bestemming.

6. anderen ter discussie stellen

we zijn kritisch naar onze klanten, zeer kritisch. dat is af en toe zelfs confronterend. het gaat ons ergens om en dan mag het ergens over gaan. we dagen onze klanten uit. we scherpen ze aan. we nemen niets zomaar aan. behalve de aanname dat onze klanten kiezen voor ontwikkeling en groei

7. onszelf ter discussie stellen

we vinden onszelf niet belangrijker dan we zijn. we zijn kritisch op onze prestaties en steeds op zoek (zelf, met onze collega's en met onze opdrachtgevers) naar die stap verder. ondanks alle tevredenheid die ons ten deel valt, zijn we zelf niet snel tevreden

8. fan van eigen kunnen

wij houden wel een beetje van onszelf. immers, pas als je van jezelf houdt, kun je ook van de ander houden. we laten onze intuïtie prevaleren boven feiten. we zijn ervan overtuigd: wij raken de kern. van de problematiek en daarmee van de oplossing

9. gierig zijn op energie

wij zijn zuinig op onszelf en op onze tijd. we willen dan ook alleen bezig zijn met dingen die ons inspireren en die anderen inspiratie geven. we stimuleren onze klanten om te focussen op dat wat er echt toe doet en op dat wat het verschil maakt

10. twijfelen als vaardigheid

wij weten één ding zeker: dat we niets zeker weten. we zijn steeds op zoek. we wegen steeds af. we blijven aarzelen. we blijven afstemmen. tot hét moment. dat dé aanpak, hét inzicht, dé oplossing in zicht is. en dán hebben we het lef om keuzes te maken