Karel Jan Voogd

Doortastende groeiversneller

06 53 36 09 60

Stefco Klaver

Flexibele doelzoeker

06 53 76 13 83

DE TRIATHLON VAN DE ARCHITECTEN – begin bij het begin

DE TRIATHLON VAN DE ARCHITECTEN – begin bij het begin

Geplaatst op 28-10-2016 door Karel

blog-triathlon-II.jpg#asset:37Kofi Annan. John Coffey. Nee, niet de man die op bovenstaande foto verguld staat te zijn van trots. Dat is Stefco, apetrots op zijn nieuwe fietsuitrusting. Gekocht bij dé speciaalzaak in onze regio. Indachtig hoe de Architecten zelf graag opdrachtgevers tegenkomen. Niet op zoek naar kwakzalvers die voor een charlatan-tarief ook wel iets kunnen. Maar klanten op zoek naar onderscheidene deskundigheid met de bereidheid om daar een eerlijke prijs voor te betalen. Omdat die prijs een nog grotere waarde weerspiegelt. Maar daar ging mijn opening niet over. Dat ging over Steven Covey. Een oplettende lezer tipte ons over de onvolkomendheid in de spelling van zijn naam in de vorige blog – dank daarvoor.

De aanschaf van het materieel past wel in de volgende stap die Covey ons voorspiegelt in zijn managementklassieker: begin bij het begin. Hebben we in ons vorige overleg de doelen verkend, de afgelopen periode was het tijd voor de eerste stappen. In sommige gevallen lijkt dat op babystapjes. Zo ervoer althans Karel Jan dat toen hij afgelopen maandag in het zwembad lag. Nou ja, liggen… Nog niet eens babystapjes, maar gespartel. En gespartel is al snel gemartel. Reden om sinds het behalen van zijn diploma’s in zijn jonge jaren nooit meer te zwemmen. Dan is het dus belangrijk om bij het begin te beginnen. En met dank aan badjuf Monique kon hij – hangend aan een schuimrubberen slang – oefenen. Oefenen. En oefenen. Eerst maar eens de benen sterk maken. Leren we onze klanten ook niet om allereerst de juiste competenties aan boord te hebben of te benutten?

Lastiger heeft Anneke het. Zij blijft bezig met het einde voor ogen. En dus oriënteert zij zich op de tijden die zoal bij een kwart triathlon gerealiseerd worden. En dat werkt verlammend. Bij de Architecten wekt het zelfs wrevel: zij genieten van het proces op dit moment. Het kost even moeite voor Anneke om zich het Think Big Start Small eigen te maken. Hadden we als valkuil al niet haar ambitie genoemd? Ondertussen is zij wel gewoon de eerste van ons drieën die in een training de combinatie van twee onderdelen gepraktiseerd heeft. Ons motto aan klanten om te durven experimenteren, brengt zij dus wel stevig in praktijk.

Stefco is de verandering wel heel stevig aan het vormgeven. Hij pakt dezelfde drive op als bij een moeilijke opdracht. De kilo’s gaan eraf, de kilometers komen erbij. Hij heeft gedurende de week alle sportonderdelen in zijn schema opgenomen. Met daarnaast een actief stimulerende rol naar de andere twee: elke dag krijgen we vrolijke berichtjes over de nieuwste prestaties. En op elk onderdeel heeft hij een buddy die hem helpt en verder brengt. Niet voor niets dat het zo’n goede coach is, dat begrijp je.

Over coach gesproken: we hebben ook onze trainer geselecteerd. Jan, we zijn blij met je! En met je companen! Want Jan – ervaren triatleet – schakelt weer zijn eigen specialisten in. En helpt ons – onervaren als we zijn op dit terrein – met verantwoorde keuzes en verstandige schema’s. Immers anders lopen we het gevaar op overbelasting, oververmoeidheid en blessures. En bij onze klanten zijn we ook alert om dat te voorkomen. Door de juiste dosering, door aandacht, door gerichte inbreng van expertise.

Kortom, wij hebben er nog steeds zin in! Volg je ons?

(De Architecten hebben – daartoe uitgedaagd door mijnHeer&partners – de handschoen opgepakt om in september 2017 een kwart triathlon te doen. In dit blog kun je ze volgen. In de loop van 2017 zal de vraag naar jou komen of je met ze mee gaat doen voor de kwart triathlon in 2018)

1. creativiteit als norm

we leggen de lat hoog. geen standaardoplossing, geen generieke aanpak, geen uniforme methoden. maar elke keer op zoek naar vernieuwing. naar originaliteit. naar verrassing. omdat voor onze klanten alleen het beste goed genoeg is. dus niet dat wat we bij een andere klant al hebben gedaan

2. moed moet

we adviseren met lef. brengen ook de minder leuke boodschap. durven stappen te zetten die verder gaan. we vragen veel van onze klanten. we delen veel van onszelf uit. omdat puur, eerlijk en echt zijn moed vergt. maar we kunnen niet anders.

3. empathie als kerncompetentie

we leven ons in. niet als trucje, maar echt. we vreten ons in in de problematiek. maar in de mensen vreten we ons niet in. want de zorg voor de mens achter de klant vreet aan ons. mensen zijn voor ons waardevol. zinvol. de essentie van het bestaan. en dus zijn we diep bij ze betrokken. om hen te helpen te worden wie ze zijn

4. omarmen van de ambivalentie

er is niet één waarheid. en dus kijken wij altijd van een andere kant naar de werkelijkheid. omdat de caleidoscoop elke keer een ander perspectief geeft. om een nieuw blikveld toe te voegen. om zo onze nieuwsgierigheid een plek te geven.

5. conversatie als productiefactor

we zijn verbaal vaardig. brengen de essentie adequaat onder woorden. we raken mensen. wat we zeggen is raak. we weten onze klanten in beweging te krijgen. om hen te verbinden met hun nieuwe bestemming.

6. anderen ter discussie stellen

we zijn kritisch naar onze klanten, zeer kritisch. dat is af en toe zelfs confronterend. het gaat ons ergens om en dan mag het ergens over gaan. we dagen onze klanten uit. we scherpen ze aan. we nemen niets zomaar aan. behalve de aanname dat onze klanten kiezen voor ontwikkeling en groei

7. onszelf ter discussie stellen

we vinden onszelf niet belangrijker dan we zijn. we zijn kritisch op onze prestaties en steeds op zoek (zelf, met onze collega's en met onze opdrachtgevers) naar die stap verder. ondanks alle tevredenheid die ons ten deel valt, zijn we zelf niet snel tevreden

8. fan van eigen kunnen

wij houden wel een beetje van onszelf. immers, pas als je van jezelf houdt, kun je ook van de ander houden. we laten onze intuïtie prevaleren boven feiten. we zijn ervan overtuigd: wij raken de kern. van de problematiek en daarmee van de oplossing

9. gierig zijn op energie

wij zijn zuinig op onszelf en op onze tijd. we willen dan ook alleen bezig zijn met dingen die ons inspireren en die anderen inspiratie geven. we stimuleren onze klanten om te focussen op dat wat er echt toe doet en op dat wat het verschil maakt

10. twijfelen als vaardigheid

wij weten één ding zeker: dat we niets zeker weten. we zijn steeds op zoek. we wegen steeds af. we blijven aarzelen. we blijven afstemmen. tot hét moment. dat dé aanpak, hét inzicht, dé oplossing in zicht is. en dán hebben we het lef om keuzes te maken