Karel Jan Voogd

Doortastende groeiversneller

06 53 36 09 60

Stefco Klaver

Flexibele doelzoeker

06 53 76 13 83

De triathlon van de Architecten – It’s all about communication

De triathlon van de Architecten – It’s all about communication

Geplaatst op 04-05-2017 door Karel Jan

blog-badmuts.jpg#asset:39

Bij Covey waren er aanbeland bij de balangrijste zaken die eerst moeten. Nu, die waren er vrij snel! Op de foto zie je een noodzakelijke aanschaf, vrij snel nadat onze trainingen gestart waren. In de tijd moet je dus even terug naar begin november. Je gelooft niet wat je nu leest.

In het zwembad Bubbels in Stadshagen is een prachtige gelegenheid om in alle vroegte, op loopafstand van de huizen van de Architecten, aan de zwemvaardigheid te oefenen. Karel Jan was daar al wat eerder mee begonnen – zijn gespartel heeft hij in een eerder blog gedeeld. Op een goede (of zoals later bleek een kwade) dag besloot Stefco de stoute slippers aan te trekken en zich te voegen in het vroege gezelschap.

Nu komt het uiteraard maar sporadisch voor dat je een zwembad helemaal voor jezelf hebt. Best jammer, maar gewoon een gegeven. Een ongeschreven regel is dat je dan kijkt hoe de anderen aan het zwemmen zijn en je je aanpast aan hun ruimte en/of richting. Die ochtend zwommen de aanwezigen rondjes, dus van kant één naar kant twee aan de rechterkant van een zwemlaan en van kant twee naar kant één terug opnieuw aan de rechterkant van de zwemlaan (dat is dan de linkerkant vanuit het oorspronkelijke startpunt bekeken). Omdat we nog redelijk in het begin van onze trainingsinspanningen waren, zwommen Stefco en Karel Jan in wat zij onderling gekscherend een seniorenritme noemden: baantje heen schoolslag, baantje terug op de rug. En je raadt het al… als je niet afstemt en coördineert leidt dat tot onduidelijkheden en zelfs incidenten. Letterlijk in dit geval.

Terwijl Karel Jan zich aan de ongeschreven regel hield, dacht Stefco zijn eigen wetten te kunnen hanteren. Halverwege de zwemlaan bracht hen dit bij een daadwerkelijke botsing: kop tegen kop in volle vaart bij de rugslag. Bubbels trilde op zijn grondvesten, de samenwerking van de Architecten ook.

Wat leren we hiervan? Communicatie is van levensbelang! Aannames zijn gevaarlijk! Is dat een nieuw inzicht voor ons? Nee natuurlijk niet. Maar de cruciale vraag is: hoe vaak leggen we het uit en hoe weinig passen we het toe? Een les naar onszelf toe, naar de trajecten die we bij onze klanten doen, en voor onze klanten. It’s all about communication!

Overigens, na de aanvaring hebben we ons gewapend. Op de foto zie je het resultaat: First Things First. Nóg een les: wees voorbereid op wat je onderweg kunt tegenkomen. Dat kan ook liggen in het tijdig betrekken in een adviseur in datgene dat je op gaat starten. Wij trekken onze badmuts graag aan en komen met je meedenken!

(De Architecten hebben – daartoe uitgedaagd door mijnHeer&partners – de handschoen opgepakt om in september 2017 een kwart triathlon te doen. In dit blog kun je ze volgen. In de loop van 2017 zal de vraag naar jou komen of je met ze mee gaat doen voor de kwart triathlon in 2018)

1. creativiteit als norm

we leggen de lat hoog. geen standaardoplossing, geen generieke aanpak, geen uniforme methoden. maar elke keer op zoek naar vernieuwing. naar originaliteit. naar verrassing. omdat voor onze klanten alleen het beste goed genoeg is. dus niet dat wat we bij een andere klant al hebben gedaan

2. moed moet

we adviseren met lef. brengen ook de minder leuke boodschap. durven stappen te zetten die verder gaan. we vragen veel van onze klanten. we delen veel van onszelf uit. omdat puur, eerlijk en echt zijn moed vergt. maar we kunnen niet anders.

3. empathie als kerncompetentie

we leven ons in. niet als trucje, maar echt. we vreten ons in in de problematiek. maar in de mensen vreten we ons niet in. want de zorg voor de mens achter de klant vreet aan ons. mensen zijn voor ons waardevol. zinvol. de essentie van het bestaan. en dus zijn we diep bij ze betrokken. om hen te helpen te worden wie ze zijn

4. omarmen van de ambivalentie

er is niet één waarheid. en dus kijken wij altijd van een andere kant naar de werkelijkheid. omdat de caleidoscoop elke keer een ander perspectief geeft. om een nieuw blikveld toe te voegen. om zo onze nieuwsgierigheid een plek te geven.

5. conversatie als productiefactor

we zijn verbaal vaardig. brengen de essentie adequaat onder woorden. we raken mensen. wat we zeggen is raak. we weten onze klanten in beweging te krijgen. om hen te verbinden met hun nieuwe bestemming.

6. anderen ter discussie stellen

we zijn kritisch naar onze klanten, zeer kritisch. dat is af en toe zelfs confronterend. het gaat ons ergens om en dan mag het ergens over gaan. we dagen onze klanten uit. we scherpen ze aan. we nemen niets zomaar aan. behalve de aanname dat onze klanten kiezen voor ontwikkeling en groei

7. onszelf ter discussie stellen

we vinden onszelf niet belangrijker dan we zijn. we zijn kritisch op onze prestaties en steeds op zoek (zelf, met onze collega's en met onze opdrachtgevers) naar die stap verder. ondanks alle tevredenheid die ons ten deel valt, zijn we zelf niet snel tevreden

8. fan van eigen kunnen

wij houden wel een beetje van onszelf. immers, pas als je van jezelf houdt, kun je ook van de ander houden. we laten onze intuïtie prevaleren boven feiten. we zijn ervan overtuigd: wij raken de kern. van de problematiek en daarmee van de oplossing

9. gierig zijn op energie

wij zijn zuinig op onszelf en op onze tijd. we willen dan ook alleen bezig zijn met dingen die ons inspireren en die anderen inspiratie geven. we stimuleren onze klanten om te focussen op dat wat er echt toe doet en op dat wat het verschil maakt

10. twijfelen als vaardigheid

wij weten één ding zeker: dat we niets zeker weten. we zijn steeds op zoek. we wegen steeds af. we blijven aarzelen. we blijven afstemmen. tot hét moment. dat dé aanpak, hét inzicht, dé oplossing in zicht is. en dán hebben we het lef om keuzes te maken